! MAINTENANCE !

SALAM BUAT RAKAN2 SEKALIAN..SAYA MOHON KEMAAFAN KERANA LAMA TIDAK UPDATE BLOG INI.SUDAH LAMA SAYA TRY MASUK ACCOUNT SAYA INI ,,,TETAPI TIDAK BERHASIL,,ALHAMDULILLAH ENTAH BAGAIMANA HARI INI SAYA BERJAYA........BLOG INI AKAN DI UPGRADEKAN..INSYA-ALLAH....

Thursday, September 30, 2010

Masih Ingatkah Kita Kisah Muhammad Durrah



Image

30 September 2010 - Pada hari ini 30 September 2010 genap 10 tahun peristiwa syahidnya Mohd Durra dan ayahnya. Peristiwa yang penuh memberi makna kepada perjuangan Palestin dan Intifada (kebangkitan) masyarakat Palestin menuntut hak-hak mereka.

Pada 30 September 2000, adik Muhammad Al-Durrah dan bapanya, Jamal sedang berjalan di sebatang jalan di tebing Gaza, Palestin tiba-tiba mereka terperangkap di tengah-tengah pertempuran antara tentera Israel dan pihak berkuasa Palestin walaupun menjerit, merayu dan merintih agar dia dan anaknya tidak diapa-apakan, namun askar Israel tidak ambil peduli sebaliknya melepaskan tembakan bertalu-talu ke arah mereka anak beranak.Keduanya-duanya syahid di situ juga.

Pada hari tersebut 4 syahid dan 100 yang lain cedera di Nablus, dan juga 167 orang cedera di kawasan Masjid Aqsa membantah Ariel Sharon masuk ke masjid.

Tidak lama kemudian Israel dengan angkuh mengeluarkan kenyataan "LELAKI ITU MENGGUNAKAN ANAK SEBAGAI PERISAINYA !"

Setem memperingati peristiwa tersebut telah dikeluarkan oleh 7 buah negara Islam, Iran, Iraq, Jordan, Saudi, Tunis, Yemen dan Maghribi.

No comments:

Post a Comment